Favorit muffins...

I dag har jag bakat lite, frysen var tom och jag kände att muffins tar lagom lång tid så jag bakade mina favorit muffins:

Banan och chokladmuffins


1 dl flytande margarin
2 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 ägg
1 1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
2  msk kakao
2 mosade mogna bananer, gärna brunfläckiga eller bruna
Grovt hackad vit choklad, ta tills du skäms
Hasselnöts strössel/krokant


Sätt ugnen på 225°C. Allt blandas med visp. Gör ej ägg och socker poröst först. Blanda till sist i den vita chokladen. Fyll amerikanska muffinsformar (helst) till 2/3. Strö över hasselnötskrokant. Grädda mitt i ugnen. Bevaka muffinsen from den 8:e minuten och stick i en baksticka. Tänk på att muffinsen efterbakas lite när de står kvar på plåten efteråt.


Hallon och vitchokladmuffins


2 dl socker
3 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
100 g smält smör
50-100 g hackad vitchoklad
Hallon


Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner. Tillsätt smält smör och blanda i hop till en jämn smet. Rör ner hackad choklad. Fördela i smeten i formar. Tryck ner ett par hallon i varje muffin. Grädda ca 15-20 min, ugn 200°C.

 

Här kommer lite pyssel från i julas:



Små askar som jag gjort med min ultimate pro, fylldes med hemmagjort julgodis och användes som bordsplacering på julafton.

  
Gjorde lite dekorationer till blockljus som jag gav bort istället för en blomma tillsammans med en altrad tändsticksask när vi var bortbjudna i jul.

// Josefin


Kommentarer
Postat av: Pernilla/Pillan

Muffinsen med hallon o vit choklad är så smarriga! har du ngt bra tips så att chokladen o hallonen lägger sig i botten?

2010-02-24 @ 14:41:52
URL: http://pillanskrypin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0